Verslag meeting JUG Vlaanderen 19 december 2015

Deze sessie was volledig gewijd aan Search Engine Optimisation

Aanwezig: Koen, Freddy, Gerd,  Marie-Thérèse W., Karel M., Luc DM., Freddy H., Peter L., Rob VB., Alex DW, Manu A. en Jurgen G. 


Koen en Caroline hadden een voordracht bijgewoond van Simon Kloostra over Search Engine Optimisation. Simon is daar expert in en hij heeft een goede kennis van Joomla zodat zijn tips zeer concreet en effectief zijn.
Caroline heeft hierover zeer uitgebreid verslag gedaan met meerdere concrete tips.

De originele SEO-voordracht was betalend, maar we hadden wel toelating om het materiaal in de bijeenkomst te gebruiken doch niet te publiceren. Pech voor de afwezigen ... maar als troostprijs kan hieronder wel een slideshow van Simon Kloostra bekeken worden.

 


Notities

Enkele bijkomende noteringen op de presentatie en reacties uit de zaal (voor zover die genoteerd zijn door schrijver dezes).

Er wordt aangeraden om bij de afbeelding steeds een alt-titel mee te geven. Manu vroeg zich af wat nu echt het belang hiervan is, hij verkiest niets te zetten zodat mocht de afbeelding om een of ander reden ontbreken, die alt-titel niet in de weg komt van de tekst. Voor SEO zal die afbeelding dan niet vindbaar zijn (wat Manu niet erg vindt), maar de alt dient ook voor slechtzienden en in sites voor officiële instelling kan dit een must zijn.

Zet een "Geen index, no follow" voor pagina's zoals de Login-in, Search, ...

Om de Home-pagina een ander titel te geven moet je gaan naar Pagina > Advanced > Browser Title.

De Pagina-titel zal bij weergave in Google search tot een maximum lengte van ??? afgekort worden. Zet daarom je site-naam achteraan tenzij je aan merkbranding wil doen. Maak je pagina-titel ook wervend genoeg.

Teksten op de site mogen niet te cryptisch zijn en al zeker niet geforceerd om zogezegd hoger te scoren in de zoekmotor. Hieraan heeft Google een hekel (wat ook een reden was om minder belang te hechten aan meta-key words). Met de jaren wordt Google beter in het semantisch interpreteren van teksten op de sites. Qua syntax (bijv. enkelvouden, meervouden) lijkt het alvast soepel te verlopen.

Wil je de zoekresultaten zien die Google je geeft (voor je site), zorg er dan voor dat je anoniem surft! Google kent verdraaid goed je (zoek)geschiedenis en past hieraan het resultaat aan.

Volgens Jurgen is de extensie SEF404HS heel krachtig. Enkele features:

  • ze laat toe om op een handige manier al uw URLs beter (SEO-vriendelijker) te maken.
  • ze geeft een mooi overzicht van al uw 404.
  • ze bevat ook HoneyPot, Google Analytics, ...

Ze werkte prima op een site van 15.000 paginas! Het is dus echt een heel krachtige extensie maar duur.


Enkele handige sites

Screaming Frog, SEO-specialisen uit de UK, bieden een software programma aan, SEO-SPyder, waarmee je je site kan laten testen, crawlen op SEO-vriendelijkheid.

sdim.nl is een zoekwoord-mixer net zoals de Zoekwoordplanner van Google (adwords.google.com)

kraken.io kan je gebruiken voor het resizen van je afbeeldingen. Koen wijst op het gevaar bij het te veel comprimeren van de bestandsgroote: de resolutie van de abeelding zou te zwak kunnen worden. Als je moet kiezen tussen "lossy" en "losless", kies dan voor "losless" om de beeldresolutie zo ideaal mogelijk te houden. Jurgen gebruikt tinyjpg.com .