In deze bijeenkomst kwamen 2 onderwerpen aan bod: een verslag van de Joomla-dagen en een presentatie van een applicatie gebaseeerd op Joomla-framework.

1. Joomla dagen

Koen doet een verslag van de Joomla-dagen in Zeist.
Wat we ervan herinneren:

In de presentatie van Sander Potjer wordt getoond hoe eenvoudig het is om met een nieuwe (nog te publiceren) extensie men complexe pagina's kan maken; een soort van contentbuilder waarbij je met een vaste layout werkt.
Bemerk dat vanaf Joomla 3.6 de mogelijkheid om extra velden te creėren standaard in Joomla CMS beschikbaar zou zijn. Het zou gaan over de integratie van DP Fields component

In de presentatie van Peter Martin "Help mijn site is gehackt" werd benadrukt dat, indien jouw site gehackt is, de infectie misschien niet in jouw site te vinden is omdat ze wel op die server maar in een ander site gelocaliseerd is. (Dit wordt eveneens aangehaald in ons artikel op jugvlaanderen.be).

Emiel Kwakkel heeft een simpelere manier uitgedokterd voor het beheer van Joomla-modulen. "One page site" met verschillende modules waarin "Title afbeelding tekst" op een eenvoudige manier ingebracht kunnen worden

Gert-Jan bespreekt diverse tools om massa mails te verzenden.
Nieuw op AcyMailing bij Siteground Go Geek kan je er een heel pak mee versturen.
Caroline meldt dat een verzending van 4.000 email-adressen bij Siteground nu meer dan 2 dagen in beslag neemt.

2. Toonbank m.b.v. Joomla-framework

Wilko Rietveld, van www.joomla-business-applications.com en www.bizzXL.com , die ook spreker op de Joomla-dagen in Zeist was, presenteerde zijn applicatie die gebruik maakt van Joomla en dit niet enkel voor een klassieke web site maar een hele applicatie.
In 2009 heeft Wilko meer dan 35 platforms bekeken vooraleer Joomla er uit te kiezen. Na 6 jaar blijft hij nog steeds tevreden van zijn toenmalige keuze voor Joomla.
Samen met 11 programmeurs heeft Wilko een CRM uitgewerkt voor kapperszaken. De applicatie zou evengoed voor andere dienstleveranciers gebruikt kunnen worden.

Het is namelijk een CRM met volgende functionaliteiten:

  • klanten kunnen afspraken maken (met workflow erachter)
  • medewerkers moeten daarom wel hun planning registreren (zodat de klanten kunnen kiezen door wie ze bediend worden, om te vermijden dat er meer afspraken gemaakt worden dan er personeel voorhanden is)
  • kassabeheer (er is geen boeking voor zwartwerk mogelijk)
  • rapportering, reminders (inclusief triggeren van berichten zoals "U bent al X maanden niet geweest, wordt het geen tijd om ..".

Ook functionaliteit van SMS'en versturen is mogelijk mits je site-hosting het toelaat of aankoop van een extra service).

Het CRM voorziet naast diensten ook in verkoop van producten. Tot nu toe wordt hiervoor geen Hikashop gebruikt, maar dit zit in een denkfase. Wilko ervaart net zoals Koen dat de zaakvoerders/gebruikers al te vaak te weinig tijd maken om beeldmateriaal aan te leveren om de produkten on-line voor te stellen & te verkopen.

Als er een al een website gemaakt is dan kan je deze toepassing nog steeds installeren als een component.
De toepassing wordt verkocht via partners.