De hele meeting was gewijd aan back-uppen van je Joomla! site in de cloud-opslag van Amazon.

De kalender van JEvents is zeer populair wellicht omdat de gratis versie reeds veel functionaliteiten voorziet. De vervelendste beperking bestaat uit het klein aantal kleurschema's. Dit artikel biedt hierop 2 oplossingen.

In deze bijeenkomst werd de laatste versie van Gantry 5 voorgesteld alsook de nieuwe functionaliteit in Joomla! 3.7: Custom Fields.

De update van 3.6 naar 3.7 gaf mij de vervelende foutmelding "Het laatste verzoek is geweigerd omdat het een ongeldig veiligheidsteken bevat. Vernieuw de pagina en probeer het opnieuw". Na 2 uur zoeken op internetfora en veelvuldig geprobeer vond ik eindelijk een werkwijze die slaagde. Om jou die zoektocht te besparen, hier kort & duidelijk een oplossing.

In deze bijeenkomst werd uitvoerig getoond hoe men met Joomla! 3.7 een meertalige site kan opbouwen.

Als je aan andere web-collega’s vraagt welke FTP-programma zij je aanraden dan is het vaak FileZilla,  of het programma dat zij gewoon zijn. Daar kom je goed mee weg maar zo mis je misschien functionaliteiten of eigenschappen die beter aan je eisen voldoen. Ontdek het zelf in de 14 FTP-programma's die we hier bespreken.

De stichter van Joomlatools gaf ons een kijk in de development wereld van Joomla extensies en hij presenteerde ook 4 extensies.

Als je ingewikkelde queries wil uitvoeren of zelf database-elementen wil creëren, dan kan een meer gesofisticeerde interface een duidelijk voordeel zijn. We hebben enkele gratis versies getest in een windows-omgeving en bespreken hier het resultaat.

Alles over cachen uitgelegd en de verschillende mogelijkheden zowel in Joomla! als op database-, web- en PHP-servers.

In de vorige artikelen werd beschreven waar je (gratis) visueel materiaal kunt vinden en hoe het aanmaken en/of bewerken. In dit derde deel vind je meerdere tools , online diensten die bestandstypen converteren naar andere soorten.

 In deze bijeenkomst gaf Jurgen ons een blik in de wereld van (anti)hackers waarbij meerdere tools aan bod kwamen die de veiligheid van de site, het systeem of element in diepte onderzoeken.

Op het internet worden er heel wat diensten en materiaal gratis aangeboden. Nadat we eerder getoond hebben waar en hoe web-materiaal te vinden, bespreken we hier het bewerken van visueel materiaal.

Op het internet worden er heel wat diensten en materiaal gratis aangeboden. Zonder de pretentie om volledig te zijn noch alles uitgeprobeerd te hebben, bespreken we een aantal die de moeite waard zijn, en die je werk allicht zullen verlichten of goedkoper maken. In dit eerste deel bespreken we het overnemen van visueel materiaal.

In deze bijeenkomst werd een extensie getoond om gegevens in tabel-vorm te tonen (Ari Data Tables) alsook een gratis service voor het beheren van je CMS zoals installeren, backuppen, restoren van je Joomla!site (Installatron Remote).

Wil je weten of jouw social media marketing zijn doel bereikt en wil je dit becijferen of meten dan willen wij je zeker niet het artikel van Lianne Soer weerhouden. Kort en krachtig legt zij uit wat interessant is om te meten en hoe je dit doet. Met 8 statistieken zou je jouw tactiek op de sociale media kunnen doorlichten.

Lees het artikel op zijn site

Google Analytics Dashboard van deconf.com is een eenvoudige en gratis extensie om snel de meest belangrijke gegevens van G.A. in je Joomla-backend te zien. Er zijn weinig configuratie-mogelijkheden om het naar je smaak aan te passen, maar het is een aanvaardbaar compromis vanwege de zero-kost.

In de JUG-Meeting van oktober 2016 gaf René Kreijveld toelichting hoe je jouw Joomla-site kunt optimaliseren qua performantie. Hij besprak ook zijn checklist om niets te vergeten bij een go-live van een Joomla!-site.

Wat zijn modulestijlen?

Misschien kent u nog de modulestijlen uit de Joomla! 1.5 template MilkyWay. Al geruime tijd kan men in Joomla gebruik maken van modulestijlen of "module chrome". Door het gebruik van deze stijlen kan men een bepaalde module anders opmaken. 

In de Jug-meeting van 17/09/2016 presenteerden wij de nieuwigheden in Joomla! 3.6. Deze sessie, waaraan meerdere meegewerkt hebben, werd erg gesmaakt door de aanwezigen. In dit artikel vind je het meeste terug en hopelijk is het even duidelijk als tijdens de bijeenkomst.

In deze bijeenkomst zouden we meerdere nieuwigheden van Joomla! 3.6.2 tonen. Allicht hebben velen al gelezen wat er veranderd & nieuw is, maar we wilden het ook eens effectief zien ... met een bijkomend voordeel dat we ook zaken ontdekken die al langer bestaan maar waarvan we geen weet van hadden.

Al lange tijd wordt er gehamerd op het belang van de (online) klantbeleving of "customer experience".
In dit document leert Karel Geenen je in 3 stappen hoe inzicht te krijgen in klantbehoeften en om customer insights te gebruiken voor een betere klantbeleving, hoe jij Customer Journey Mapping kunt gebruiken voor het optimaliseren van je website.

Lees het document

Wil je de Contactpersonen van verschillende Categorieën in 1 pagina tonen en toch een onderscheid maken per Categorie? Dat is moeilijk te doen in Joomla met zijn klassieke benadering van items & categorieën. Er zijn wel contact-extensies die mooie pagina's opleveren maar indien het geen fancy presentatie moet zijn, en bovendien nog zonder foto's, dan wordt het zoeken en ... vinden.

Omdat we gasten van de JUG-Wallonie verwachtten hadden we beschikking over een extra ruimte waar ontbijtkoeken en drank vrij aangeboden werden. De bijeenkomst begon gemoedelijk met een losse babbel. Niet alleen de 2 verenigingen werden informeel voorgesteld maar ditmaal kon ook elke deelnemer zich zelf presenteren en wat hem aan Joomla bondt.
Er was een uitwisseling van ideeën en ervaringen over de 2 verenigingen.

Zo blijkt dat JUG-Wallonië lang heeft moeten zoeken naar een lokaal. Daarom organiseren zij nu niet elke maand een bijeenkomst maar als er een meeting is, dan duurt ze langer dan onze 2 - 3 uur. JUG-Wallonie heeft goede ervaring met langere JUG-bijeenkomsten waarbij tot 50 deelnemers aanwezig waren. Het leken soms bijna op Joomla-dagen, er was ruim mogelijkheid tot networking terwijl de presentaties professioneel waren. Rob komt dergelijke benadering ook in Nederland tegen. Daar zouden zelfs soms in 1 bijeenkomst meerdere groepjes vormen die dan rond 1 probleem werken (een Dr.Joomla! waarbij men tot aan een concrete oplossing werkt).

Onze 2 Waalse gasten die goed Nederlands praatten deden elk een presentatie: Christophe Avonture presenteerde een zelf ontwikkelde web firewall terwijl Marc Dechèvre toonde hoe men mee kan helpen aan het verbeteren van Joomla!

Uitleg over de web firewall aeSecure kan je lezen in een apart artikel.
Christophe bood aan de aanwezigen een gratis premium-versie aan van aeSecure. De afwezigen hadden ongelijk!

Een  patch is een klein stukje software dat fouten, bugs, in Joomla zou moeten oplossen. Deze software-paketjes moeten getest worden vooraleer ze officiëel geïntegreerd worden. Hierbij kan ieder van ons in bijdragen.
Marc gebruikt hiervoor een handig instrument, met name de patch-tester. Deze component vergemakkelijkt het testen van de patches in Joomla, je kan er als niet techneut al weg mee.

Je begint met het opzetten van een propere Joomla-site met de meegeleverde voorbeeld- of startinhoud.
Download het CMS via https://github.com/joomla/joomla-cms
Installeer het met de Sample Data mee zodat er al inhoud op de site staat.
Download dan de patch-tester van Mikel Babker via https://github.com/joomla-extensions/patchtester (de laatste versie).
Je installeert die als een extensie in je net opgezette Joomla-site.

Als deze installaties gedaan zijn, dan moet je de meest recente informatie over de patches ophalen via Fetch Data doen om alle nieuwe code op te halen uit Github Data. Het is best om daarin ook in je Github-account in te geven (mocht je dit hebben).

PatchTester Component List
Klikken op button "i"issue brengt je naar de site waarin het issue uitgelegd wordt.

PatchTester Github TrackIDJe kiest dan een issue uit en na de klik Apply Patch zal de bijhorende patch-code (debug-code) in je Joomla-code geïsntalleerd worden.
In de documentatie van het issue wordt beschreven wat het probleem is en waarmee je rekening moet houden bij het testen.

PatchTester Component How2Test

Uitleg over de Joomla Patch Tester vind je ook in  https://docs.joomla.org/Component_Patchtester_for_Testers

of op http://www.slideshare.net/woluweb/how-to-become-a-joomla-tester , http://joomladagen.nl/programma/presentaties/joomla-patch-tester

Niet alle site providers bieden een optimale beveiliging of deze vallen buiten het budget van de site-eigenaar. Met aeSecure kan je op een eenvoudige manier je sites een extra bescherming geven mits ze draaien op een Apache server.

In een lang artikel wordt het lezersgemak verhoogd door een duidelijke structuur, bijvoorbeeld door de tekst op te delen in stukken. Buiten het gebruik van de html header-tags kan men ook tabs, sliders, pagina-breaks en inhoudstafels gebruiken. We gaan hier dieper op in en lichten zaken toe waar je nog niet aan gedacht hebt.

Het menu in Joomla! Administrator console kan je standaard niet aanpassen aan jouw persoonlijke smaak. Toch kunnen we daar extra linken ter beschikking stellen van de gebruikers.
Het principe is eigenlijk eenvoudig maar je moet er maar op komen.

Een van de grondbeginselen van inbound marketing is om mensen niet te ergeren. En toch zijn er genoeg gevallen waar deze wijsheid genegeerd wordt. Vooraleer je beweert dat jouw site geen enkel storend element bevat, check in dit artikel toch even de meest voorkomende pijnpunten.

In deze bijeenkomst presenteerde Caroline enkele kleinere extensies die de S.E.O. bevorderen: beheer van meta-data en aanmaken van sitemap. Zoals naar gewoonte deed zij dit op zeer vlotte doeltreffende manier en heeft zij haar presentatie mooi weergegeven in deze PDF.

Dr. Joomla!

Piet brengt een probleem naar boven met het menu van zijn site http://pvfoto.eu/ (template gebaseerd op Protostar). Als je deze bekijkt op een Android smartphone dan presenteert het menu zich mooi zoals je verwacht in een responsive site. Maar als je op een menu-item klikt dat onderliggende menu-items bevat (zoals "Port Folio") dan klapt het menu open met de onderliggende menu-items om binnen een de paar seconden ongevraagd dicht te klappen. Ook (snel) klikken op een sub-item werkt niet. Het enige dat we in de sessie ontdekt hebben is dat dit fenomeen zich niet voordoet met Firefox maar wel bij Chrome. Een oplossing is er dus niet gevonden.

Marie-Thérèse komt ook met een uitdagend probleem dat er simpel uitziet maar waar ze al veel tijd aan besteed heeft zonder oplossing. Op een Franse bedrijfs-site staan filialen gedefinieerd met hun adres in ContentMap waardoor ze gelokaliseerd staan op een Google kaart. Nu blijkt voor een bepaald adres het huisnummer steeds te veranderen van 3 naar 21. Contentmap stockeert zowel het adres als de overeenstemmende coördinaten op de Google kaart. Zijn het deze laatste die na een save/bewaren het ingegeven adres (i.b.z.) huisnummer overschrijft? Dit lijkt een plausibele hypothese maar dit lijkt na verschillende probeersels niet zo eenduidig. Alex blijkt dit probleem ook al zijn tegengekomen met ContentMap. Manu heeft een gelijkaardig probleem tegengekomen in Google Maps, zonder tussenkomst van een extensie! Er werd Marie-Thérèse aangeraden om de ontwikkelaar van de extensie hierover aan te spreken. Ook al ligt het probleem bij Google, dan nog zou men de mogelijkheid moeten hebben om het ingegeven adres ongewijzigd te houden (dus het niet laten overschrijven door Google).
ContentMap weigert om een bepaald straat+huisnummer aan te nemen. Het probleem zit eerder in Google Maps en niet aan de extensie.

Er zijn allicht meerdere tools die je kan gebruiken bij de analyse van bezoekers van je site. Hotjar is zeker je aandacht waard. 7 hulpmiddelen staan je ter beschikkingen en je kan ze gratis uitproberen. De tips die ze je regelmatig sturen zijn zelfs een leuke extra.

Lees de bespreking van Rogier Mostert

Deze Joomla! Handleiding geeft een overzicht van enkele concrete taken van een content manager, administrator of developer in overeenstemming met het Joomla Certification Program (JCP).

De taken kunnen uitgevoerd worden via de Joomla! standaardinstallatie (Joomla! Core) of via extensies die nadien door een administrator zijn toegevoegd. 

De werkwijze is afhankelijk van de gebruikte Joomla/extensie.

Bij het ontwikkelen van een Joomla-site komen er zeker design aspecten aan bod. Tips en hints voor het ontwikkelen van sites, design en concept komen hier aan bod. User experience, het aantrekken van surfers naar je site, S.E.O. en conversie mogen de eigenaar van de site niet onverlet laten, als site-bouwer zal je er toch weet van moeten hebben.