Aanwezigen: Rob, Luc O., Luc D.M, Werner, Alex, Karel, Koen, Maya, Peter, Richard, Marie-Thérèse
Presentatie: Manu
Verslag: Manu

Presentatie: extensie Fabrik

Gedurende meer dan 2 uur heeft Manu de Joomla-extensie Fabrik uitgelegd en life gedemonstreerd. Deze extensie is ideaal om applicaties te bouwen die sterk data(base) gerelateerd zijn. Manu heeft een zeer uitgebreide handleiding geschreven zoals je kan lezen op Handleiding Fabrik.

Dr.Joomla

Er wordt gevraagd naar een alternatief van Google Analytics. Luc O. stelt Piwik voor dat nu wel Matomo heet. Je kan daarmee alle metingen op je eigen server bijhouden, dus geen (Amerikaanse) pottekijkers: matomo.org

Luc heeft een site waar een template van T3 geïnstalleerd was. Hij heeft nu een nieuwe template geïnstalleerd maar als hij die als die wil activeren op de frontend, dan krijgt hij een foutmelding dat de T3-plugin geactiveerd moet zijn én niets te zien in de front-end! Maar de T3 plug-ins zijn geactiveerd (en de T3-template is niet gedeïnstalleerd). Herinstalleren van de T3-plug-in heeft niet geholpen.
De zaal heeft geen antwoord op dit myserieus gedrag (tenzij debuggen in een ontwikkelomgeving met gepaste development-tools).

Een klant van Koen melde dat hij niet alle mails toekreeg. Bleek dat echte (niet-spam)mails als spam geklasserd werden door de spam-filters die Siteground ter beschikking stelt. De spam-filter stond standaard op schaal 5. Dit op 7 zetten, liet iets meer (gewenste) mails door zodat de geadresseerde meer mails ontving (wat de bedoleing was).
meerdere mensen raadden aan mo de spam-filter niet op de server in te stellen maar de spam-filter van de provider (Telenet, Proximus, ...) zijn werk te laten doen. Bovendien kan het zijn dat de bestemmeling (de klant) een mail-client gebruikt die ook een spam-filter ingebouwd heeft. Op deze wijze is het de klant die het spam-probleem zelf controleert.

Een vraag naar Social Share knoppen: extensions.joomla.org/extensions/extension/social-web/social-share/jssocials/