Alex De Winter heeft toch al enkele e-commerce sites opgezet. Een ander voorbeeld dan het hier besprokene is www.tricomart.com.
Voor deze presentatie toont Alex een site die al online is maar waarvan in een volgende fase de meertaligheid wordt opengesteld (www.gabor-shoes.be). Zoals uit de naam af te leiden valt, worden er enkel schoenen van 1 merk verkocht (een zgn. ‘monobrand’-site). Het development van de oude siteversie werd indertijd uitbesteed aan een Franse firma, die met een eigen CMS/shopping cart systeem de site bouwde gebaseerd op een lastenboek dat Alex schreef..

Deze nieuwe versie maakt gebruik van de Virtuemart-extensie voor Joomla. Waarom deze extensie en geen andere?

  • Hikashop is, wil men wat flexibel kunnen zijn, niet gratis en de verdere ontwikkeling stagneert naar verluid ietwat; hiervoor zijn er ook niet zo veel templates beschikbaar.
  • Breezingcommerce is een paar jaar geleden uitgekomen e-commerce-exensie maar ook die ontwikkeling gaat traag. Verdere ontwikkeling lijkt niet verzekerd wegens matige belangstelling van developers.
  • Magento is de top van e-commerce maar daardoor ook zeer complex, veel resources vereisend en, wil men echt het hele systeem kunnen benutten, heel erg duur.
  • Virtuemart daarentegen is an sich gratis en het aantal templates voor Virtuemart is niet min. Ook bestaan er veel extensies voor Virtuemart. Het gaat ook al heel wat jaren mee (momenteel is men aan versie 3). Dus dit leek voor dit project een goede keuze.

 

Inhoudstafel

 

Virtuemart

Virtuemart is een gratis product gemaakt door de Duitser Max Milbers, aka Milbo. Men zou het oneerbiedig wat ‘The poor man’s Magento’ kunnen noemen.
Dit product heeft ook zijn lastigheden: de tutorials op virtuemart.net dekken niet alles. Er is geen goede handleiding , enkel een forum met het klassieke probleem van "is deze post nog van toepassing op mijn versie?". Er is voor versie 3 wel een Duitse handleiding in Word die je kan aanschaffen op virtuemart-deutsch.de. Andere (eveneens Duitse) boeken over versie 3 zijn te vinden op easyweb-web.de, daar kan je zelfs packages vinden van Joomla-sites met Virtuemart er al in geïnstalleerd.

Installatie

Op virtuemart.net vind je de installatie-bestanden onder http://virtuemart.net/download, maar als je naar de tutorials gaat, vind je meer uitleg https://docs.virtuemart.net/tutorials/installation-migration-upgrade/80-installation-of-virtuemart-2.html
Je krijgt onmiddellijk na installatie een foutmelding dat de folder voor het "veilig pad" ontbreekt. Er is namelijk een folder nodig waarin Virtuemart gevoelige of versleutelingsinformatie stockeert.
Je creëert de folder voor het veilig pad in public_html of een niveau erboven (met access-rights 755). Dit pad moet je dan specificeren in de Virtuemart Configuratie > Templates.

Er zijn zoals gezegd veel bijkomende extensies en templates voor Virtuemart! en uit de demonstratie zal blijken dat je al snel 1 of 2 extra extensies nodig hebt om een klassiek ogende e-commerce-site te verkrijgen en langs de back-end te kunnen beheren. Deze getoonde extensies waren dan wel weer betalend.

Onderdelen

Het hoofdmenu van Virtuemart is als volgt opgesplitst:

VirtueMarthoofdmenu

Vanuit het Controlepaneel zijn al de andere punten ook te zien, waarbij men dan ook rechtstreeks naar hun onderverdelingen kan gaan, die elk dan ook nog eens uit meerdere getabde pagina’s kunnen bestaan.

Onder ‘Configuratie’, waarin je de basis van je e-shop definieert, heb je 5 submenu-punten:

configuratie menu

In submenu-punt eveneens Configuratie genaamd, bepaal je hoe je winkel er zal uitzien.

configuratie > configuratie

Volgende zaken beheer je via de verschillende tabs:

  • Winkel’ : welke talen je wil aanbieden, of je al dan niet met meerdere verkopers wil werken, etc.
  • E-mails’: hiermee geef je aan wie wanneer automatisch mails moet krijgen (bv. bij bestelstatus ‘Betaling afgerond’, ‘Pakket verzonden’, etc.
  • Winkel frontend’ hoe moet de lijst van je verkochte artikelen er uitzien, hoe er wordt omgegaan met artikelen die niet (meer) in voorraad zijn, kunnen waardebon-, recensie- en waarderingssytemen geactiveerd worden, etc.
  • Templates’ laat toe het template te kiezen dat je wil inzetten om bv. de productcategorieën te tonen, etc.; ook bepaal je er hoeveel artikelen je standaard op een rij wil hebben, de paginering, in welke Joomla-folders de de webshop-foto’s dienen terecht te komen (en hun formaat, etc.
  • Prijzen’ laat u aangeven welke prijzen je wil tonen (basisprijs, uiteindelijke verkoopprijs, al dan niet BTW-inclusief, etc.
  • Afrekenen‘ geeft een aantal mogelijkheden m.b.t. het uitzicht van de winkelmand en de stappen die naar betaling leiden.
  • Artikelsortering’ geeft mogelijkheden waarop de shopbezoeker kan sorteren en zoeken.
  • Feeds’ biedt mogelijkheden om ‘Top-10 artikelen’ te tonen, ‘Speciale artikelen’ (= ‘in de spotlight’) enz.
  • SEO instellingen’ : via een 9-tal parameters bepaal je hoe jouw artikelen globaal zullen opgepikt worden door de zoekmachines. 


In submenu-punt ‘Klantvelden’ is er slechts 1 tab, waarin je bepaalt welke velden je aan een klant bij registratie gaat vragen, of ze verplicht of facultatief zijn, of ze ook in de winkelwagen te zien moeten zijn, etc.

In submenu-punt ‘Bestelstatus’ krijg je als enig tab een overzicht van een aantal typische stappen die een bestelling kan doorlopen. BV., ‘betaling afgerond’, ‘pakket verzonden’, ‘pakket aangekomen bij klant’, etc. Je kan ook zelf stappen bijcreëren, bv. ‘geleverd aan parcelshop’, ‘pakket retour gestuurd’, ...; de klant kan hiermee via zijn account bekijken hoe ver het staat met zijn bestelling, en kan ook statussen wijzigen voor z’n bestelling (bv. pakket retour gestuurd’).
Telkens kan bij elke bestelstatus door de administrator van de webshop aangegeven worden hoe hij wenst dat de voorraad zich dient te gedragen (bv. voorraad gereserveerd, artikel niet meer op voorraad voor dit exeplaar, etc. )

In submenu-punt ‘Valuta’ bepaal je met welke munteenheden er gewerkt wordt, aan welke wisselkoers, etc.

In submenu-punt ‘Landen‘ tenslotte, kan je specifiëren aan welke landen je je waren online wil aanbieden. Zo kan je je beperken tot België, de Benelux, de E.U, of je zaak openstellen voor kliënteel uit de hele wereld. Dit is land per land stuurbaar.

Opbouw van je winkel

De producten die in de site verkocht worden, worden hiërarchisch onderverdeeld in categorieën > artikelen > subartikelen. De subartikelen die onder een artikel zitten, onderscheiden zich van elkaar door een of meer kenmerken (custom fields, in andere e-commerce-extensies vaak ‘attributen’ genaamd). Bv. kleur kan er zo een zijn, maar in het geval van mode-artikelen bv. de maat (in casu de schoenmaat).

Je zal eerst die speciale (‘custom’) velden moeten creëren, definiëren en inhoud geven (bv. ‘blauw’) om toe te laten om dat deel van de kenmerken van je verschillende artikelen te specificeren. Dan ben je klaar om al je (sub)artikelen te definiëren.

Uit de demo van Alex blijkt dat een goede opbouw en naamgeving naar beheer, onderhoud en verstaanbaar (door personeel) zeker zijn voordelen biedt!

Artikelen

Categories

Artikel Categorie

Je begint met de categories hiërarchisch op te bouwen. Leuk detail is dat je een product aan meer dan één categorie kunt toewijzen.
Per categorie kan je specificeren:

  • zijn volgorde tussen de ander categorieën
  • al of niet publiceren
  • enkel SEO-velden (meta-data zoals beschrijving en auteur, SEF, …)
  • specifieke pagina-titel
  • een afbeelding voor die categorie met gepaste afbeelding
  • een aparte template (als je wil)

Per categorie kan je ook spelen met welke artikels je wel/niet tonen (speciale artikelen, top 10, laatst bezochte, nieuwste artikelen, …)

Artikel Categorie instellingen

Artikelen

Dat item bevat zeer veel velden, mede afhankelijk van welke speciale velden je zelf bijgecreëerd hebt om de verschillende kenmerken van je producten te omschrijven.

artikel specificatie

 

Als je artikelen gedefinieerd hebt, kan je die ‘en masse’ koppelen aan een specifieke categorie.

Artikelinformatie

Filteren kan je op Categorie, Fabrikant, Artikel-id, hoofd- en of sub-artikel, datum en zoeken door ingave van een woord.

Weetje: als je een artikel volledig verwijdert kunnen de klanten niet meer zien dat ze dat artikel vroeger gekocht hebben. Het is beter om het artikel te depubliceren ("Uitgeschakeld").

Ingave van artikelen heeft Alex nu door de winkeleigenaars manueel laten gebeuren, zodat ze er genoeg feeling en know-how over opstaken. In een verdere fase kan dat ook via bv. CSV-importlijsten.


Tabs 1) Artikelidentificatie & 2) Artikelomschrijving-tabs

  • artikelnaam (informatie en artikel omschrijving)
  • unieke artikelcode
  • artikelalias
  • al of niet ingeschakeld
  • meta-data
  • naam
  • ISBN, GTIN of EAN (uiteraard niet verplicht want voor schoenen, niet van toepassing)
  • fabrikant en de URL die naar (het artikel van) de fabrikant
  • categorie of categoriën waartoe het artikel behoort
  • klantengroep (evt. met hoeveelheid bereik artikelen)
  • prijzen: valuta, kostprijs, basisprijs, uiteindelijke prijs (met evt. zelfgedefiniëerde regels ) , kortingsprijs, BTW. Merkwaardig: je kan aparte prijzen toevoegen die van toepassing mits bepaalde regels of bijvoorbeeld vanaf N aantal artikels.

3) Artikelstatus (= Voorraadstatus)-tab

  • In deze tab worden de vooraadgegevens beheerd met ondermeer:
  • minimale voorraad
  • minimale & maximale aankoophoeveelheid
  • stappen aankoophoeveelheid als de aantallen niet per stuk gaan maar met meerdere tegelijkertijd.
  • beschikbaarheid in zoveel dagen (met aangepast verduidelijkend gifje).
  • mogelijkheid om nadien collectief een mail te sturen naar alle mensen die dat artikel gekocht hebben.

4) Artikel maten en gewichten-tab

  • lengte, breedte, gewicht van het artikel
  • lengte, breedte, gewicht van zijn verpakking

5) Artikelafbeeldingen-tab

Per artikel kan je meerdere foto's ingeven en Virtuemart maakt hiervan zelf de thumbnails (in een subfolder "resized" die staat onder de folder van je opgeladen foto's).

Je kan tevens

  • een omschrijving bij elke afbeelding ingeven
  • zelfs een aparte CSS-klasse specificeren voor die afbeeldingen
  • die afbeelding later gemakkelijk "vervangen" door een nieuwe foto op te laden.

Welke afmetingen de grote en de thumbnails moeten hebben, specifieer je in de Configuratie.

6) Subartikelen-tab

Je moet eerst bepalen welke artikel-attributen voor zijn onderliggende subartikelen hetzelfde blijven.

Subartikel per subartikel aanmaken kan vermoeiend zijn (bijv. 200 schoen met 14 maten = > 2.800 keer klikken op "Subartikel maken". Om dergelijk werk te vermijden kan je de (betalende) extensie Stockable Custom Fields van BreakDesings.net aanschaffen. Deze laat toe om gemakkelijk & snel subartikelen aan te maken.
(Filter links van de artikel-lijst VM Custom Filters van BreakDesings.net )

7) Speciale velden-tab

De speciale velden zijn diegene die de kenmerken van je producten moeten beschrijven. Een leuke extensie hiervoor is ‘Custom fields4all’ van de firma BreakDesign.

Tof is dat reeds in 1 scherm de meertaligheid voorzien is wat handig en zeer overzichtelijk werkt.

Voorraad

De extensie ‘Advanced inventory for Virtuemart’ van de firma Daycounts laat toe op een heel gemakkelijke manier de voorraad manueel te updaten. Je kan de aantallen in een lijst vorm aanpassen (je moet dus niet eerst naar het beheerscherm van het artikel zelf gaan).

Bemerk dat dit scherm ook een veld voor barcode toont. Als je voor je verkochte artikels een barcode specifieert, dan zal bij het inscannen van de barcode van je product de voorraad automatisch worden aangepast.

voorraadbeheer

BTW & Rekenregels

Hier kan je extra regels maken voor de verschillende prijzen en hun eventuele taksen

Bestellingen, raporten,

bestellingenmenu

Onder Bestellingen krijgt men een overzicht van de door jouw klanten reeds gedane bestellingen.

Van elke bestelling kan je de details oproepen (datum, naam en adressen besteller, betaalmethode, betaald bedrag, korting, BTW, gekochte hoeveelheid, etc...).

bestelling 1

Rechts kan je de status veranderen (klik op het groen +) . Dan zie je ook een commentaarveld en de mogelijkheid om de klant te informeren.

bestelling 2

Men kan de bestelling printen, een afleveringsbon en/of een factuur (naagelang gewenst).

Klantgroepen

Men kan ondermeer ook profielen maken van de klanten.
Daarmee kan je bijvoorbeeld op basis van het klant-adres andere extra kosten aanrekenen, of speciale aanbiedingen/kortingen geven aan trouwe klanten etc.

Fabrikanten

fabrikanten

Winkel, Verzend- & Betaal-methodes

winkel

Wie is winkeleigenaar, hoe wordt er omgegaan met facturen en emails naar de bestellers, etc.

Je kan zelf verzendmethodes definiëren en betaalsystemen aanmaken.

De verificatie van de betaling zelf gebeurt door een aparte service zoals MultisafePay, Mollie (Ingénico, het vroegere Ogone, heeft geen Virtuemart-plugin ter bschikking; de andere twee wel).

Gereedschap

 gereedschap

Laat een aantal globale database-functies toe, bv. ter optimalisatie van de synchronisatie van media en Virtuemart.

Laat ook migratie toe van sites met oudere Virtuemart-versies (bv. VM-versie 2) naar een met de recentste versie (VM3).

Slot

 

Virtuemart is een tool die van de gebruiker een niet onaanzienlijke leerperiode vraagt, maar zoveel mogelijkheden biedt dat er een zeer gesofisticeerde e-commerce-omgeving kan mee opgezet worden. Een waarmee je klant ook een leuke koopervaring kan beleven.

 


Inhoudstafel