Hier vind je lektuur die wij interessant genoeg vinden om te delen.
Onderaan vind je een aantal digitale documenten die je kan downloaden.
Uitleenbare boeken
Trouwe bezoekers van de JUG-Vlaanderen Meetings kunnen de boeken lenen voor een onbeperkte tijd. De boeken zijn privébezit en liggen dus niet op de plaats van onze bijeenkomst. Wil je een boek inkijken of lenen, stuur dan een mailtje naar Manu met vermelding van het boek en datum van de meeting dat je aanwezig zal zijn.
Programmering Joomla! Plug-ins
Jisse Reitsma,365 blz., Engelstalig
In dit boek leer je hoe u plug-ins van de grond af te schrijven. Zowel beginners als goeroe zullen hun gading vinden. Alle plug-in soorten en gebeurtenissen zijn gedekt. Design patterns, autoloaders, PHPUnit, JForm ... komen ook even aan bod.
(Bijna) alles wat je wilt weten is behandeld in het boek, waardoor het de referentie kan worden voor het ontwikkelen van Joomla plug-ins. Ofschoon er vele zaken zeer uitvoerig besproken worden en alle code op GitHub te vinden is, wordt er mijn inziens niet concreet genoeg uitgelegd hoe je de plug-in kan integreren als een editors extended knop onder de (artikel)editor.
Meer info: https://www.yireo.com/books/programming-joomla-plugins-book
of op Bol.com: https://www.bol.com/nl/p/programming-joomla-plugins/9200000035306886
Don't make me think
Steve Krug, 201 blz., Engelstalig
Met meer dan 100.000 exemplaren verkocht, blijft dit een klassieker voor User Experience experts, een boek dat je als professioneel Web Designer gelezen zou moeten hebben.
Mocht je bij jouw klant, baas, of manager op onbegrip stuiten bij de voorstelling van jouw (te) klantgericht & gebruiksvriendelijk ontwerp/prototype/design, dan vind je in dit boek zeker onderbouwde argumenten om hun ogen te openen en om jouw beslissingen te ondersteunen. Verschiet niet als het boek ook jouw visie en ideeën verruimt!
https://www.bol.com/nl/p/pearson-education-don-t-make-me-think/1001004002431177
Handboek Online Conversie. Haal meer uit online, Leer van experts.
Patrick Petersen, Marc Petersen, 198 blz.
Auteur Patrick Petersen - bekend als @Onlinemarketeer op Twitter - is door bureau Meltwater verkozen tot de nummer 1 content marketeer van Nederland. Petersen is ervaren online marketeer, internationaal spreker, docent, blogger, vlogger en intensief contentcreator.
Dit handboek kan als naslagwerk gebruikt worden en is met name bedoeld voor iedereen die studeert of werkt in online marketing gerelateerde omgevingen. Maar het wordt zeker niet droog gepresenteerd en er zijn veel illustraties, wat het lezen verlicht. Aan de hand van modellen, analyses, expertcases en opdrachten krijgt de lezer een beter inzicht in de mogelijkheden om het online kooptraject van klanten te optimaliseren en de conversie te maximaliseren. De verschillende hoofdstukken behandelen diverse afzonderlijke fases van het onlinekoopproces. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een serie opdrachten die je kennis toetsen. Welke factoren beïnvloeden het gedrag van de klant? Hoe zit een conversie pad eruit? En welke tools zijn beschikbaar om online statistieken te analyseren? Deze en vele andere wetenswaardigheden worden besproken.
Op Bol.com is de nieuwe editie https://www.bol.com/nl/p/handboek-conversie-customer-journey-mapping/9200000057346373
Killer web content
Gerry McGovern, 220 blz. , Engelstalig
Het is een open deur inslaan met te zeggen dat de inhoud van je site belangrijk is, maar we slaan de bal nog vaak mis (zonder dat we dit in de gaten hebben). Killer Web Content geeft u de strategieën en praktische technieken die je daarbij kunnen helpen. Toegankelijk, beknopt en praktisch, zal het maken van uw website echt werken voor je. Killer Web Content geeft advies over/om:
de juiste content op het juiste moment aan de juiste surfer aanbieden
beter schrijven zodat de surfers betrokken zijn
je website de beste kans geven om in de eerste pagina van de zoekresultaten te komen
inzicht in de voordelen van blogs, RSS en e-mail nieuwsbrieven
Reviews en een tekstvoorbeeld: http://gerrymcgovern.com/books/killer-web-content
Op bol.com https://www.bol.com/nl/p/killer-web-content/1001004002914049
The Irish Times beschreef Gerry McGovern als een van de vijf visionairs die een grote invloed op de ontwikkeling van het Web hebben gehad. Nua, een bedrijf dat hij oprichtte, kreeg in 1996 de Best Overall World Wide Web Business Achievement Award van de Europese Unie. Dat is in het digitale tijdperk een eeuwigheid geleden maar niet alleen toen maar nu ook heeft McGovern nog altijd een goede feeling met de surfer (en diens verwachtingen). Hij verscheen op de BBC, CNN en CNBC televisie, in diverse radioshows, alsook in de geschreven pers. Hij reist nog veel voor voordrachten (35 landen om te spreken over "Top Task management") alsook voor consultaties. Manu heeft het geluk (en het plezier) gehad om een voordracht van hem bij te wonen alsook om met hem een internet-project (bij Test-Aankoop) te mogen mee maken.
The strangers long neck
Gerry McGovern, 218 blz., Engelstalig
Het concept lijkt eenvoudig: focus je op wat de surfer op je site wenst te doen of vinden. Het boek zal het belang hiervan illustreren. Het bewijst dat wanneer surfers naar uw site komen dat ze een kleine set (de "long neck") van de taken die ze willen uitvoeren en dit met snel resultaat op een gemakkelijke manier. In dit boek vind je methoden om die taken te identificeren en professioneel te beheren. Het helpt je om te begrijpen en meevoelen met uw klanten en te leveren wat ze willen.
Boordevol praktische informatie en adviezen over (inhoudelijk) site management, met inbegrip van casestudies van Microsoft, Tetra Pak en de NHS, de Stranger's Long Neck u helpen om de prestaties van uw organisatie online te maximaliseren.
Reviews en een tekstvoorbeeld: http://gerrymcgovern.com/books/strangers-long-neck
Op Bol.com https://www.bol.com/nl/p/the-stranger-s-long-neck/1001004008258493
Te veel lectuur? Bekijk dan eens het document van TemplateMonster Long-Tail-Keywords.pdf . Dit gaat kort door de bocht maar wint aan kracht door de linken naar andere artikelen en tools die erin vermeld worden.
Media morgen, de media op hun kop.
Jo Caudron, 178 blz.
Hoeveel internetbedrijfjes Jo Caudron opgericht (en doorverkocht heeft), daarvoor heb ik handen te kort. Een zakelijk instinct, een goede neus voor internet-trends, een open geest met veel ervaring & visie in 1 persoon. Dit boek is niet alleen voor mensen die in de media werken maar ook voor adverteerders die media gebruiken. Jo Caudron beschrijft welke gevaren en uitdagingen de digitale wereld vormen voor het medialandschap en wat de toekomst kan brengen als oplossing. In meerdere hoofdstukken gaat hij in op sociale en mobiel media, de geschreven pers (dagbladen en tijdschriften), tv, radio en muziek. In de laatste hoofdstukken worden algemener de relatie met de consument besproken en gezocht naar nieuwe verdienmodellen.
Op Bol.com: https://www.bol.com/nl/p/media-morgen-nieuwe-editie/9200000004969233
Downloadbare documenten, boeken
Handleiding Tekstverwerker JCE
B.Bouma, Mbyte, 102 blz.
Dit document is niet voor redacteurs maar voor Joomla! administrators.
Het behandelt uitgebreid de configuratie-mogelijkheden van de tekstverwerker zoals parameter instellingen, typografie, bestandssysteem, maken van verschillende profielen. Lees hierover ook het verslag van Jurgen's presentatie/worskhop over het customiseren van JCE.
Ook de mogelijke JCE-extensies zoals JCE MediaBox / Manager en File Manager krijgen een apart hoofdstuk.
Een applicatie bouwen met de Joomla-extensie Fabrik
Manu Ampe, 200 blz., 9 Mbytes
De handleiding die je hier kan downloaden wil geen vervanging zijn van de Fabrik Wiki of Forum maar het is wel een andere benadering die aanleunt bij de Fabrik Tutorials. Ze wil je leiden bij de creatie van een (demo)applicatie zodat je begrijpt wat en waarom bepaalde keuzes en instellingen genomen moeten worden. Wanneer je dan ook de documentatie van Fabrik en de Help (rechtsboven op de meeste schermen van Fabrik) consulteert, dan moet het je zeker lukken.
Alle standaard 'elementen' van Fabrik zijn uitgelegd evenals de zogenaamde 'visualisaties' of weergaves. Uniek in deze handleiding is ook de uitleg hoe je de Fabrik-applicatie kunt exporteren.
Wat dit laatste betreft kan je de applicatie die gebouwd werd voor & tijdens het schrijven van deze handleiding ook zelf installeren: zie laatste paragraaf van ons artikel.
Joomla 3.5 S.E.O. & Performance
Simon Kloostra, 4,4 Mbyte, 103 blz.
Simon is in de Joomla-community gekend als S.E.O. expert. Niemand zal alle geheimen van S.EO. gratis weggeven maar Simon schrijft hier toch een groot aantal waardevolle praktische tips neer. In meer dan 100 blz worden vele facetten behandeld, niet alleen de vaak behandelde onderwerpen (SEF-URLs, meta-data, pagina-titel en H1, sitemap & robots.txt), maar ook microdata & rich-snippets, 404-pages en redirects, het belang van pageload, .... De snelheid van je site optimaliseren is een apart hoofddstuk van 30 blz waardig. Ten gepaste tijde worden ondersteunende Joomla extensies vermeld.
Dus een redelijk uitgebreid document geschreven in gemakkelijk Engels. Het hoofdstuk over off-site SEO met linkbuilding en andere tools ter ondersteuning van SEO kon allicht wat langer maar de focus van de schrijver was Joomla.
10 Conversietips
Karl Gillis, AG Consult, 8,5 Mbyte, 34 blz.
Kort en krachtig, de schrijver vliegt er direct in. Heel duidelijk en concreet, gebaseerd op ervaring.
Hoewel vele tips je evident lijken wordt er toch nog vaak tegen gezondigd (vandaar dat ik hem toch nog in dit lijstje gezet heb).
Mocht je klant het toch beter weten, haal er dan een expert bij: deze is gratis en bij de hand.
20 tools for Elite Web Masters
Mike Johnston, C.MS. Critics, 1, 9 Mbyte, 20 blz.
De stichter van CMS Critics, Mike Johnston, somt een 20 tal programma's en services op die web masters of eigenaars van sites kunnen helpen bij het verhogen van de vind- en zichtbaarheid van de site, het beheren van communicatie via social media en emails inclusief raportering, interactie met je surfers verbeteren, e-commerce en marketing-tools, samenwerken.
Gezien de kritische instelling van Johnston zal deze eenvoudige wegwijzer van 20 blz niet zo vrijblijvend zijn en dus het inkijken waard, te meer daar de schrijver ook met de kostprijs rekening gehouden heeft.
Google Analytics in 2016, Meten is weten
Karel Geenen, 1,8Mbyte
Het marketingbureau Karel Geenen bespreekt de nieuwe zaken in Google Analytics. Daarna worden in meerdere hoofdstukken de belangrijkste doelen gesteld en hoe G.A. je daarbij kan helpen. Dit allemaal in zeer klare taal en praktisch uitgelegd. Enkele hoofdstuktitels:
Waarom je sitelinks moet analyseren, "Een Analytics rapport waar je écht iets mee kunt", "Google Analytics Suite 360", "Weet jij wel hoe jouw doelgroep je (online) business ervaart?", "Hoe vind je de customer insights die er echt toe doen?", de Customer Journey Mapping uitdiepen, "Het belang van een goede resultaten analyse", "Vinden jouw klanten wel wat ze zoeken?", hoe G.A. je kan helpen om je zoekmotor op de site te analyseren, meer optimalisatie-kansen benutten.
Beginners handleiding S.E.O. | Google Analytics
Dit was een paar jaar geleden de publieke mini-bijbel voor SEO, minimum kennis voor wie hoger wil scoren in Google. Spijtig dat Google niet meer werkt aan een update van dit document.
Omdat er veel termen goed uitgelegd worden en om toch niets te missen presenteren we het alsnog.
Hierin zoek je tevergeefs naar uitleg van essentiële concepten die van pas zouden komen bij de aanmaak en gebruik van G.A.-accounts, wanneer je rapporten en "Doelen" opstelt in Google Analytics. Hiervoor kon ik wel ten rade in in een recent document van Template Monsters.
Learning Web Design, A beginner’s guide to HTML, CSS, JavaScript and Web Graphics
J.N. Robbins, 27Mbytes 590 blz.
Ideaal voor de beginner die zich snel de knepen van het coderen wil eigen maken. HTML, CSS en Javascript worden beknopt en toch zeer duidelijk uitgelegd ondersteund door een prettige lay-out. Javascript is wel stiefmoederlijk behandeld. Als naslagwerk iets minder handig, als leerboek des te meer. De broncode van de voorbeelden uit het boek zijn meegeleverd en hier te downloaden als zip-bestand (6,9Mbytes !).
Voor recente technieken zoals Flexbox, grid en regions & exclusions wordt voor meer uitleg doorverwezen naar online artikelen. Deze kennis kan je opdoen in het vers verschenen boek van S. Hampton-Smith: Pro CSS3 layout techniques (12Mbytes,183 blz.)
The HTML Pocket Guide
Bruce Hyslop, 2,5 Mbyte, 300 blz.
Om code op te zoeken is www.w3schools.com mijn toeverlaat maar daar is de uitleg en omkadering te summier. Dan komt dit naslagwerk zeker van pas.
Het bespreekt niet alleen de syntax inclusief attributen en eigenschappen, waar je ze wel (en niet) moet gebruiken en moet opletten, maar ook of er verschillen zijn bij gebruik in HTML5.
Er is een apart hoofdstuk gewijd aan elementen die uniek zijn voor HTML5 wat vooral handig is als je enkel wil weten wat nieuw is en je jouw kennis wil updaten.
LESS Web Development Cookbook.pdf
B.Jobsen & A.Meyghani, 27 Megabytes, 370 blz.
Wil je alle mogelijkheden van Less in Joomla! benutten en ben je een krak in CSS, dan zal deze kanjer je zeker kunnen boeien. De experts in dit boek nemen de moeite om alles goed uit te leggen. Lay-out en typografie zijn redelijk saai maar het is dan ook een technisch boek voor de professional. Enkele onderwerpen: introductie tot LESS, debuggen en documenteren van je code, gebruik van variabelen en mixins, de ingebouwde Less functies, extending en referencing, geavanceerd coderen in Less, Less & Bootstrap, gebruik van Grunt en Lint.
MySQL in a nutshell
R.J.T. Dyer, 5 Mbyte 500blz
Van de talrijke boeken over MySQL is dit mijn favoriete boek om snel iets op te zoeken. Je vindt er snel je weg in, de schrijver wist een goed compromis te vinden tussen duidelijkheid & volledigheid zonder langdradig of te technisch te worden (want we zijn geen Data Base Administraors). O'Reilly kwaliteit in downloadbaar formaat.